Verfijn uw zoekopdracht
In de eerste helft van 2003 werd de herinrichting van de doortocht in Perk (Steenokkerzeel) afgerond. Het resultaat is een verbeterde leefbaarheid en verhoogde verkeersveiligheid.
Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.
Een vlotte doorstroming voor bus en tram zorgt voor tevreden reizigers en ontspannen chauffeurs. Een stipte naleving van de dienstregeling kan ook meer mensen overtuigen om te kiezen voor het openbaar vervoer.
Heel wat verkeersdrempels beantwoorden nog niet aan de reglementaire voorschriften. Nochtans bestaat er een koninklijk besluit dat de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen bepaalt.
Hoe meer de weg een verblijf- of erftoegangsfunctie heeft, hoe lager de snelheid die er zou moeten gelden. Dat is de theorie die op de meeste wegen toepasbaar is. Maar er is meer.
In heel Vlaanderen zijn er "poorten" terug te vinden die de overgang van een snelheidslimiet van 70 naar 50 accentueren. Mobiliteitsbrief bezocht er vier en lijstte hun sterke en minder sterke punten op.
De Sint-Lutgardisschool is een lagere school met 320 leerlingen. Veel kinderen worden met de auto gebracht en afgehaald. De schoolpoort komt uit op een woonstraat met een kerk en een parochiecentrum. Hoe werd deze schoolomgeving aangepakt?
Bomen, struiken en andere planten vervullen verschillende functies in de openbare ruimte die de verkeersveiligheid en de lees- en leefbaarheid kunnen beïnvloeden.
De Verkeerspolitie van Damme/Knokke-Heist wisselt van takenpakket al naargelang de behoeften van de lokale overheid in kwestie.
Vanaf 1 januari 2017 geldt op alle Vlaamse wegen buiten de bebouwde kom die geen autosnelweg of 2x2-weg met middenberm zijn standaard een snelheidslimiet van 70 km/u. "Hiermee wil Vlaanderen de verkeersveiligheid vergroten én het aantal verkeersborden langs de weg verminderen", zegt Els De Reyt van Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.
Wanneer is het aangewezen om af te wijken van de 70 km/u-standaard? Onder meer conflictdichtheid en de aan- of afwezigheid van fietsvoorzieningen spelen een rol bij deze beslissing.
Om na 1 januari in overeenstemming te zijn met de nieuwe Vlaamse regelgeving vraagt het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid aan de lokale wegbeheerders om in de loop van 2017 de borden C43 "70" te verwijderen en afwijkende snelheidsregimes aan te duiden met borden C43 "50" of "90".
Vanaf januari 2018 is de nieuwe toepassing ‘Verkeersborden.Vlaanderen’ beschikbaar. In deze databank kunnen alle wegbeheerders de verkeersborden beheren in één centraal systeem.
Voor de N375 ter hoogte van Heuvelland-Dikkebus in de regio Ieper werd twee jaar geleden een startnota ingediend voor een herinrichting met de aanleg van fietspaden. De positie van de verkeerspoorten werd daarin nog niet definitief vastgelegd. Tijdens de RMC werden onder leiding van de kwaliteitsadviseur verschillende opties afgewogen om de verkeerspoorten veilig te plaatsen en in te richten.