Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • Sneller naar de trein in Grobbendonk
    Nummers | Trage wegen

    Om het parkeerprobleem aan het station op te lossen, ging Grobbendonk creatief aan de slag met trage wegen en de gemeentelijke sporthal

  • "Zebrapaden zijn vaak nuttig" - interview met Tom D'Hollander
    Nummers | Zebrapaden en zones 30

    "In principe is een zebrapad in een zone 30 niet noodzakelijk, maar men kan zich afvragen of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen. Er zijn toch een aantal overwegingen die ervoor pleiten om zebrapaden in zones 30 te behouden." Dat zegt Tom D'Hollander, voorzitter van de voetgangersbeweging.

  • Auditors aan het woord over zebrapaden en zones 30
    Nummers | Zebrapaden en zones 30

    Uit gesprekken met de verschillende partners blijkt dat er geen eenduidige richtlijn is voor zebrapaden in zones 30. In de praktijk komen dergelijke dossiers vaak aan bod in een Provinciale Audit Commissies (PAC) waar de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen worden. We laten de drie projectauditors kort aan het woord, zij geven advies in dergelijke dossiers die op de PAC voorkomen.

  • 'Slimme mobiliteitsschakels zitten in de lift'
    Nummers | Doorsteken

    Steven Clays van Trage Wegen vzw stond mee aan de wieg van de trage wegen en slimme doorsteken in Vlaanderen. "De inventarisatie van trage wegen, de handhaving van het recht van doorgang en de onderhoudsproblemen zijn vandaag nog zwakke punten waar we aan willen werken", zegt hij.

  • Doorsteekjeskaart inventariseert slimme schakels
    Nummers | Doorsteken

    Doorsteken creƫren is een goede zaak, maar de al bestaande doorsteken inventariseren en zichtbaarder maken is op z'n minst even lovenswaardig. De stad Roeselare nam deel aan een pilootproject en maakte onder begeleiding van Mobiel21 en Trage Wegen vzw en met steun van de Vlaamse overheid een doorsteekjeskaart op.

  • Meer doorsteken & trage wegen: zo begin je eraan
    Nummers | Doorsteken

    Om een echt netwerk voor voetgangers en fietsers op te stellen, zijn twee sporen belangrijk: enerzijds het gebruiken van de juridisch bestaande trage wegen, anderzijds het inplannen van doorsteekbaarheid op niveau van de ruimtelijke ordening en stedenbouw. Trage Wegen vzw kan hierbij de gemeentebesturen helpen. Het aanbod voor lokale besturen vindt u op www.tragewegen.be/professionals.

  • Voetgangers voorop
    Nummers | Veilig te voet

  • Afwegingskader oversteekvoorzieningen gepubliceerd
    Kort nieuws