Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • Lichtvisie: "Richtlijnen om juister te verlichten"
    Nummers | Lichtvisie

    De nieuwe lichtvisie werd een lijvig document van ca 150 pagina's. Ze bevat richtlijnen voor de verlinchtig van gewestwegen in Vlaanderen. Erik De Bisschop, adviseur-ingenieur Wegverlichting en Signalisatie licht toe.

  • Brochure - Wegverlichting zonder lichthinder
    Nummers | Verlichting

    De brochure "Wegverlichting zonder lichthinder" van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) van de Vlaamse overheid bundelt een hele reeks aanbevelingen rond lichthinder bij wegverlichting.

  • "Verlichting moet op één lijn staan" (Interview met Valère Donné, BMV Limburg)
    Nummers | Verlichting

    Wegverlichting speelt natuurlijk een belangrijke rol voor de verkeersveiligheid. "Toch moet ook de rol voor de sociale veiligheid en het esthetische aspect niet onderschat worden", zegt architect en mobiliteitscoördinator Valère Donné.

  • Vernieuwde doortocht Perk
    Nummers | Realisaties

    In de eerste helft van 2003 werd de herinrichting van de doortocht in Perk (Steenokkerzeel) afgerond. Het resultaat is een verbeterde leefbaarheid en verhoogde verkeersveiligheid.

  • Functioneel gebruik primeert voor verlichting vrijliggende fietspaden
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    Vrijliggende fietspaden krijgen in de nieuwe lichtvisie altijd verlichting als ze functioneel gebruikt worden en op een fietsbare afstand van een kleinstedelijke kern liggen.

  • Ook wachtende voetganger en fietser in het licht
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    De verlichting van de oversteekplaats moet een dubbele zichtbaarheid garanderen, en dit zowel overdag als 's nachts. Gemotoriseerd verkeer dat komt aangereden, moet overstekende fietsers en voetgangers goed kunnen zien, maar de bestuurders moeten ook de wachtende voetganger of fietser tijdig kunnen zien.

  • Nieuwe technologie, nieuwe mogelijkheden
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    De nieuwe generatie led-lichtbronnen is helderder en energiezuiniger. Ledverlichting heeft ook een langere levensduur. Dat maakt ze economisch en ecologisch een verantwoorde keuze. De nieuwe mogelijkheden leidden tot enkele aanpassingen in de lichtvisie die de duurzaamheid vergroten.

  • "Nieuwe lichtvisie is explicieter en preciezer"
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    In de vernieuwde lichtvisie blijven de voornaamste principes behouden. De Vlaamse overheid wil nog steeds energiezuiniger verlichten en lichthinder minimaliseren. Er zijn wel enkele wijzigingen, onder meer in de richtlijnen voor fietspaden. Erik De Bisschop, adviseur-ingenieur weguitrusting bij AWV, licht toe.

  • Leuven: sensorgestuurde amberkleurige leds in natuurgebied
    Nummers | Ledverlichting

  • Hoboken: 30 ton minder CO2 dankzij dimbare straatverlichting
    Nummers | Ledverlichting

  • Mechelen: 90 straten duurzaam verlicht
    Nummers | Ledverlichting

    Een paar jaar geleden verving Mechelen haar klassieke straatverlichting door energiezuinige leds langs 90 straten in de binnenstad. Dat zorgde voor een flinke verbetering van de uitstraling, de sfeer, het veiligheidsgevoel en het milieu in de binnenstad.

  • Netwerkbeheerders kiezen voortaan standaard voor ledverlichting bij nieuwe projecten
    Nummers | Ledverlichting

    Ook voor openbare verlichting wordt ledverlichting meer en meer een energiezuinig alternatief. Dankzij voortdurende innovatie en technologische evolutie zijn sommige vroegere nadelen van ledverlichting niet langer een obstakel. Netwerkbeheerders Eandis en Infrax kiezen daarom steeds vaker voor leds, zeker bij nieuwe verkavelingen of heraangelegde straten in steden en gemeenten.

  • Wanneer zijn kreukelpalen (niet) aangewezen?
    Nummers | Verlichting

    Lokale overheden kunnen kreukelpalen plaatsen op bepaalde gevaarlijke punten. Uiteraard zijn er verschillende factoren die mee bepalen of een kreukelpaal op die locatie aangewezen is.

  • Wanneer verlichten op gewestwegen?
    Nummers | Lichtvisie

    De lichtvisie bundelt regels voor welke wegsegmenten en conflictpunten al dan niet verlicht moeten worden. Via beslissingsbomen, flankerende maatregelen en voorwaarden is men tot een coherente visie gekomen met aandacht voor veiligheid en consistentie. We zetten de belangrijkste uitgangspunten hier op een rij. Voor meer details verwijzen we u graag naar de lichtvisie zelf.

  • Lichtplan voor autosnelwegen
    Nummers | Verlichting

    Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft een half jaar geleden het nieuwe lichtplan langs de autosnelwegen ingevoerd. Een plan dat energiebesparend is en de lichtpollutie doet dalen. Een plan waarbij de Vlaamse overheid het goede voorbeeld wil geven: het zet aan tot duurzaamheid. Toegegeven, voor heel wat weggebruikers was en is het even wennen! Toch was al 14 jaar lang het licht gedoofd langs de autosnelwegen tussen middernacht en de vroege ochtend.

  • Proefprojecten met verlichting toetsen theorie aan praktijk
    Nummers | Verlichting

    Netwerkbeheerders Eandis en Infrax werken allebei met proefprojecten. Via dergelijke projecten testen ze de nieuwste technologieën als leds, dimming en verlichting via sensoren in de praktijk uit.

  • "Dimbare verlichting wordt standaard" - interview Infrax
    Nummers | Verlichting

    De technologie van het dimmen van openbare verlichting is klaar om op grote schaal uitgerold te worden. Wat de ledtechnologie betreft, is er nog iets meer voorbehoud. Toch verwacht Dirk Van Kerckhoven, afdelingshoofd Technologie Openbare Verlichting bij Infrax, dat steeds meer gemeenten vanaf volgend jaar en zeker vanaf 2013 zullen kiezen voor dimming en led.

  • "Een masterplan voor openbare verlichting is de basis" - interview met Eandis
    Nummers | Verlichting

    Het eerste wat een gemeente moet hebben, is een masterplan voor openbare verlichting. Waar is er verlichting nodig, waar niet? Hoeveel licht is er nodig op een bepaalde plek? Dan moet ze kiezen met welke technologie ze het plan wil realiseren: de bestaande systemen, dimming, ledverlichting? Dat zegt Koen Putteman, senior technoloog Openbare Verlichting bij Eandis.

  • Licht en wegwijzers zijn essentieel
    Nummers | Fietswegen

    Omdat fietswegen niet vlakbij een rijweg liggen, maar in een eigen bedding, kunnen de fietsers niet meegenieten van de wegverlichting en van bestaande bewegwijzering. Bij het inrichten van een fietsweg moet er dus nagedacht worden over specifieke bewegwijzering en aangepaste verlichting.

  • Verlichtingsarmaturen kiezen en inplanten: 10 tips
    Nummers | Verlichting

  • Toonaangevende verlichting in Munsterbilzen
    Nummers | Verlichting

    Het Limburgse Munsterbilzen kreeg bij de herinrichting van de doortocht ook nieuwe verlichting. Sindsdien kozen ook al veel andere Limburgse gemeenten voor dezelfde armaturen.

  • Oog voor lichthinder in Gent
    Nummers | Verlichting

    In 2004 won Gent een internationale prijs voor haar lichtplan en de verlichting van de site Gras- en Korenlei. Aandacht voor sfeer wordt er gecombineerd met rationele keuzes om lichtvervuiling te vermijden.

  • Introductie van "woonkorrel" en "gebruikersintensiteit"
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    Ook voor niet-verlichte secties met bebouwing en parkeervakken is een nieuwe methodiek uitgetekend die beter is afgestemd op de functie en het gebruik van de weg.