Verfijn uw zoekopdracht
De nieuwe lichtvisie werd een lijvig document van ca 150 pagina's. Ze bevat richtlijnen voor de verlinchtig van gewestwegen in Vlaanderen. Erik De Bisschop, adviseur-ingenieur Wegverlichting en Signalisatie licht toe.
De brochure "Wegverlichting zonder lichthinder" van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE) van de Vlaamse overheid bundelt een hele reeks aanbevelingen rond lichthinder bij wegverlichting.
Wegverlichting speelt natuurlijk een belangrijke rol voor de verkeersveiligheid. "Toch moet ook de rol voor de sociale veiligheid en het esthetische aspect niet onderschat worden", zegt architect en mobiliteitscoördinator Valère Donné.
In de eerste helft van 2003 werd de herinrichting van de doortocht in Perk (Steenokkerzeel) afgerond. Het resultaat is een verbeterde leefbaarheid en verhoogde verkeersveiligheid.
Vrijliggende fietspaden krijgen in de nieuwe lichtvisie altijd verlichting als ze functioneel gebruikt worden en op een fietsbare afstand van een kleinstedelijke kern liggen.
De verlichting van de oversteekplaats moet een dubbele zichtbaarheid garanderen, en dit zowel overdag als 's nachts. Gemotoriseerd verkeer dat komt aangereden, moet overstekende fietsers en voetgangers goed kunnen zien, maar de bestuurders moeten ook de wachtende voetganger of fietser tijdig kunnen zien.
De nieuwe generatie led-lichtbronnen is helderder en energiezuiniger. Ledverlichting heeft ook een langere levensduur. Dat maakt ze economisch en ecologisch een verantwoorde keuze. De nieuwe mogelijkheden leidden tot enkele aanpassingen in de lichtvisie die de duurzaamheid vergroten.
In de vernieuwde lichtvisie blijven de voornaamste principes behouden. De Vlaamse overheid wil nog steeds energiezuiniger verlichten en lichthinder minimaliseren. Er zijn wel enkele wijzigingen, onder meer in de richtlijnen voor fietspaden. Erik De Bisschop, adviseur-ingenieur weguitrusting bij AWV, licht toe.
Een paar jaar geleden verving Mechelen haar klassieke straatverlichting door energiezuinige leds langs 90 straten in de binnenstad. Dat zorgde voor een flinke verbetering van de uitstraling, de sfeer, het veiligheidsgevoel en het milieu in de binnenstad.
Ook voor openbare verlichting wordt ledverlichting meer en meer een energiezuinig alternatief. Dankzij voortdurende innovatie en technologische evolutie zijn sommige vroegere nadelen van ledverlichting niet langer een obstakel. Netwerkbeheerders Eandis en Infrax kiezen daarom steeds vaker voor leds, zeker bij nieuwe verkavelingen of heraangelegde straten in steden en gemeenten.
Lokale overheden kunnen kreukelpalen plaatsen op bepaalde gevaarlijke punten. Uiteraard zijn er verschillende factoren die mee bepalen of een kreukelpaal op die locatie aangewezen is.
De lichtvisie bundelt regels voor welke wegsegmenten en conflictpunten al dan niet verlicht moeten worden. Via beslissingsbomen, flankerende maatregelen en voorwaarden is men tot een coherente visie gekomen met aandacht voor veiligheid en consistentie. We zetten de belangrijkste uitgangspunten hier op een rij. Voor meer details verwijzen we u graag naar de lichtvisie zelf.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits heeft een half jaar geleden het nieuwe lichtplan langs de autosnelwegen ingevoerd. Een plan dat energiebesparend is en de lichtpollutie doet dalen. Een plan waarbij de Vlaamse overheid het goede voorbeeld wil geven: het zet aan tot duurzaamheid. Toegegeven, voor heel wat weggebruikers was en is het even wennen! Toch was al 14 jaar lang het licht gedoofd langs de autosnelwegen tussen middernacht en de vroege ochtend.
Netwerkbeheerders Eandis en Infrax werken allebei met proefprojecten. Via dergelijke projecten testen ze de nieuwste technologieën als leds, dimming en verlichting via sensoren in de praktijk uit.
De technologie van het dimmen van openbare verlichting is klaar om op grote schaal uitgerold te worden. Wat de ledtechnologie betreft, is er nog iets meer voorbehoud. Toch verwacht Dirk Van Kerckhoven, afdelingshoofd Technologie Openbare Verlichting bij Infrax, dat steeds meer gemeenten vanaf volgend jaar en zeker vanaf 2013 zullen kiezen voor dimming en led.
Het eerste wat een gemeente moet hebben, is een masterplan voor openbare verlichting. Waar is er verlichting nodig, waar niet? Hoeveel licht is er nodig op een bepaalde plek? Dan moet ze kiezen met welke technologie ze het plan wil realiseren: de bestaande systemen, dimming, ledverlichting? Dat zegt Koen Putteman, senior technoloog Openbare Verlichting bij Eandis.
Omdat fietswegen niet vlakbij een rijweg liggen, maar in een eigen bedding, kunnen de fietsers niet meegenieten van de wegverlichting en van bestaande bewegwijzering. Bij het inrichten van een fietsweg moet er dus nagedacht worden over specifieke bewegwijzering en aangepaste verlichting.
Het Limburgse Munsterbilzen kreeg bij de herinrichting van de doortocht ook nieuwe verlichting. Sindsdien kozen ook al veel andere Limburgse gemeenten voor dezelfde armaturen.
In 2004 won Gent een internationale prijs voor haar lichtplan en de verlichting van de site Gras- en Korenlei. Aandacht voor sfeer wordt er gecombineerd met rationele keuzes om lichtvervuiling te vermijden.
Ook voor niet-verlichte secties met bebouwing en parkeervakken is een nieuwe methodiek uitgetekend die beter is afgestemd op de functie en het gebruik van de weg.