De Leidraad Lokaal Laden is een startersgids die alle steden en gemeenten over de uitrol van laadinfrastructuur en hun rol hierin informeert. In mei volgt de gids over de omschakeling naar elektrische voertuigen.
Concreet zal het Departement MOW voor de ondersteuning van de uitrol van publieke laadpunten op het openbare domein concessies in de markt zetten. Die hebben betrekking op de publieke laadpunten met een normaal vermogen op het openbare domein. Deze publieke laadpunten zijn in eerste instantie bedoeld voor mensen die thuis of op het werk geen laadinfrastructuur kunnen plaatsen. Ook bezoekers of pendelaars kunnen er occasioneel laden. Met de concessie wordt telkens één laadpuntexploitant gezocht, die binnen een bepaalde regio gedurende 2 jaar voor eigen rekening deze laadpunten op vraag zal plaatsen. De exploitatietermijn ligt tussen 10 en 12 jaar. De plaatsing en het beheer van deze laadpunten vallen onder de concessieovereenkomst waarin de gemeenten niet moeten bijdragen.
De gemeenten wordt gevraagd de geschikte locaties in kaart te brengen en worden betrokken bij de installatie op hun domein en de inrichting van parkeervak(ken).
Om de vraag naar laadpalen in kaart te brengen, zullen drie uitrolmechanismen worden
gebruikt: