Mobiliteitsbrief

Ga aan de slag met de Leidraad Lokaal Laden

Uit mobiliteitsbrief 227 - Elektrisch laden

De Leidraad Lokaal Laden is een startersgids die alle steden en gemeenten over de uitrol van laadinfrastructuur en hun rol hierin informeert. In mei volgt de gids over de omschakeling naar elektrische voertuigen.

Leidraad lokaal laden

Concessies laadinfrastructuur

Concreet zal het Departement MOW voor de ondersteuning van de uitrol van publieke laadpunten op het openbare domein concessies in de markt zetten. Die hebben betrekking op de publieke laadpunten met een normaal vermogen op het openbare domein. Deze publieke laadpunten zijn in eerste instantie bedoeld voor mensen die thuis of op het werk geen laadinfrastructuur kunnen plaatsen. Ook bezoekers of pendelaars kunnen er occasioneel laden. Met de concessie wordt telkens één laadpuntexploitant gezocht, die binnen een bepaalde regio gedurende 2 jaar voor eigen rekening deze laadpunten op vraag zal plaatsen. De exploitatietermijn ligt tussen 10 en 12 jaar. De plaatsing en het beheer van deze laadpunten vallen onder de concessieovereenkomst waarin de gemeenten niet moeten bijdragen.
De gemeenten wordt gevraagd de geschikte locaties in kaart te brengen en worden betrokken bij de installatie op hun domein en de inrichting van parkeervak(ken).

Mechanismen voor uitrol laadpalen

Om de vraag naar laadpalen in kaart te brengen, zullen drie uitrolmechanismen worden 
gebruikt:

  • Paal volgt Wagen: uitrol van vraaggestuurde laadpalen
    E-rijders kunnen onder bepaalde voorwaarden een laadpaal op het openbare domein aanvragen via een digitaal loket, dat het Departement MOW bij de start van de uitrol zal opzetten.
  • Paal volgt Paal: uitrol van datagestuurde laadpalen
    Indien blijkt dat er een bepaalde bezetting of verzadiging van een laadpaal is, kan er een extra laadpaal in de nabijheid komen.
    Bestaande laadpalen worden via dataanalyses van de laaddata gemonitord.
  • Uitrol van laadpalen op strategische locaties
    Lokale overheden kunnen los van bovenstaande mechanismen op een proactieve manier strategische locaties, waar publieke laadpalen wenselijk zijn, doorgeven aan het Departement MOW. Publieke laadpalen die steden en gemeenten via dit mechanisme op één of meerdere Hoppinpunten voorzien, vallen ook onder dit type locaties en worden binnen de concessie gerealiseerd.

Ontdek de leidraad op de nieuwe website

Ook interessant