Verfijn uw zoekopdracht
Steeds meer steden en gemeenten analyseren de verkeersstromen op hun grondgebied en passen gerichte circulatiemaatregelen toe. “Een circulatieplan wil verkeer vooral weer op de juiste plek krijgen en weghouden waar het niet thuishoort”, zegt Roel Vanderbeuren, mobiliteitsadviseur bij The New Drive, kwaliteitsadviseur Departement Mobiliteit & Openbare Werken.
In het oosten van het stadshart van Turnhout ligt het grote stadsvernieuwingsproject ‘Turnova’. Een nieuwe centrumparking met 380 bezoekersplaatsen maakt daar deel van uit. Toen die parking in 2019 opende, werd een reeks circulatiemaatregelen van kracht die het risico op sluipverkeer in de omliggende woonbuurten wegnam. Centrumverkeer wordt beperkt tot een aantal hoofdstraten en buurten hebben een duidelijke interne ontsluiting waar geen doorgaand autoverkeer mogelijk is.
De komende jaren wil Stad Kortrijk stapsgewijs voor elke wijk een toekomstplan opmaken. Het gebied rond de Doorniksewijk ten zuiden van het stadscentrum wordt als eerste aangepakt. “De uitdagingen gaan ruimer dan alleen verkeer. Ook de risico’s op hitte en wateroverlast nemen we mee in onze analyse”, zegt Axel Weydts, mobiliteitsschepen van Stad Kortrijk.
In het centrum van Wervik liggen twee schoolomgevingen, van een lagere en een middelbare school. Beide buurten kregen vroeger bijzonder veel gemotoriseerd verkeer te verwerken, vooral van nietbestemmingsverkeer en grotendeels vanuit Frankrijk. “Met gerichte circulatieingrepen willen we de verkeersdrukte in de directe schoolomgevingen beheersbaar houden”, zegt Daevy Debeuf, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling & Mobiliteit bij Stad Wervik.