Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • Zwalm: Twee veiligere schoolomgevingen in 1 procedure
    Nummers | Kwaliteitszorg

    Het gemeentebestuur van Zwalm heeft gelijktijdig twee schoolomgevingen heringericht langs de drukke gewestweg N46. Ook al liggen de scholen op 2 km van elkaar en is de ruimtelijke situatie van beide sterk verschillend, de procedures werden samen behandeld.

  • Merksplas - "Natuurlijk rijden er meer fietsers"
    Nummers | Fiets

    Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.

  • Koksijde werkt samen met buurgemeenten aan schoolroutekaarten
    Nummers | Intergemeentelijke samenwerking

    Kinderen die fietsen naar scholen in de buurgemeenten hebben baat bij een grensoverschrijdende schoolroutekaart. Dat ondervond Siska Stockelynck, hoofd Technische Dienst in Koksijde.

  • Integrale visie voor de schoolomgeving van Sint-Lutgardis
    Nummers | Werkboek Schoolomgeving

    De Sint-Lutgardisschool is een lagere school met 320 leerlingen. Veel kinderen worden met de auto gebracht en afgehaald. De schoolpoort komt uit op een woonstraat met een kerk en een parochiecentrum. Hoe werd deze schoolomgeving aangepakt?

  • Handleiding bij het Werkboek Schoolomgeving
    Nummers | Werkboek Schoolomgeving

    Het werkboek is geen snelle wonderen-catalogus ("Ik stop er een probleem in en er rolt een oplossing uit"). Het bevat wel alle elementen om de schoolomgeving grondig, integraal en op maat aan te pakken.

  • Schoolroutekaarten: Veilige routes naar school, met tips
    Nummers | Samen werken aan fietsbeleid

    "Er is een grote nood aan veilige fietsroutes naar school" zegt Peter Hertog, gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen. "Daarom ontwikkelde de Provincie samen met de gemeenten Zelzate, Moerbeke, Wachtebeke, de scholen en de lokale politie een schoolroutekaart."

  • "Liever zone 30 dan schoolomgeving" (interview Marc Broeckaert, BIVV)
    Nummers | Veilig naar school

    Sinds 1 september 2005 moet elke schoolomgeving als dusdanig worden afgebakend. Aan scholen gelegen op wegen met een hogere snelheidslimiet wordt de snelheid daardoor plaatselijk ingeperkt tot 30 km/u. "De ideale situatie blijft echter om scholen zo veel mogelijk in een 'echte' zone 30 onder te brengen voor een optimale veiligheid", waarschuwt Marc Broeckaert van het BIVV.

  • Hoe een fiets- of voetpool opstarten?
    Nummers | Veilig naar school

    Kinderen die te voet of met de fiets naar school komen zorgen voor minder autoverkeer en dus een veiligere schoolomgeving. Veel scholen organiseren daarom een voet- en fietspooling, waarbij kinderen in groep en onder begeleiding naar school fietsen of stappen. Maar hoe begin je nu aan zo'n voet- of fietspooling?

  • Kessel-Lo: Wandelslang overwint steile helling
    Nummers | Veilig naar school

    Drie jaar geleden startte de Vrije Basisschool in Boven-Lo met een voetpool. De kinderen doopten de voetpool zelf om tot de "Wandelslang". Initiatiefneemster Vicky Dierckx, moeder van twee kinderen in de basisschool en projectmedewerker van Mobiel 21, licht toe.

  • Nieuwerkerken: auto
    Nummers | Veilig naar school

    De omgeving van de basisschool De Linde in Nieuwerkerken (Aalst) werd onlangs grondig heringericht. Eén van de opvallendste wijzigingen is wellicht de keuze om de parkeerplaatsen vlak voor de schoolpoort op te offeren in ruil voor een aangenaam verkeersvrij pleintje.

  • Moving Forward: Digitale schoolbereikbaarheidskaarten
    Nummers | Veilig naar school

    Met Moving Forward kunnen scholen op een snelle en efficiënte manier de veiligste en meest duurzame route digitaal in kaart brengen. Met een smartphone kunnen leerlingen zelf de verkeersknelpunten fotograferen die als input dienen voor de kaart.

  • Kinderen ontwerpen mee in Binkom
    Nummers | Kinderen in het verkeer

    Met een nieuwe basisschool en chirolokaal in een verkeersveilige, aangename omgeving komt Binkom tegemoet aan de wensen van kinderen, ouders, buren en chiroleden.

  • Ronse: snelheidsremmende maatregelen in schoolomgeving
    Nummers | Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

    Het Sint-Antoniuscollege in Ronse deed een aanvraag voor de aanleg van een zebrapad en een zone 30 op de N57 vlakbij de school. Het dossier werd op de PCV besproken, maar na overleg is er gekozen voor andere snelheidsremmende oplossingen die de oversteekbaarheid verbeteren.

  • Donker steegje wordt speelse verbindingsweg in Hoogstraten
    Nummers | Jeugdvriendelijke mobiliteit

    In het project School-straten kijkt Hoogstraten met een kindvriendelijke bril naar de omgeving van haar acht basisscholen. Het project leidde al in drie schoolomgevingen tot aanpassingen. De herinrichting van een donker steegje tot een kleurrijke verbindingsweg met 3D-effecten is een mooi voorbeeld.

  • Meer spreiding van autoverkeer in schoolomgevingen
    Nummers | Circulatieplannen

    In het centrum van Wervik liggen twee schoolomgevingen, van een lagere en een middelbare school. Beide buurten kregen vroeger bijzonder veel gemotoriseerd verkeer te verwerken, vooral van niet­bestemmingsverkeer en grotendeels vanuit Frankrijk. “Met gerichte circulatie­ingrepen willen we de verkeersdrukte in de directe schoolomgevingen beheersbaar houden”, zegt Daevy Debeuf, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling & Mobiliteit bij Stad Wervik.

  • Inspiratiebundel voor een veilige schoolomgeving
    Kort nieuws