Verfijn uw zoekopdracht
Het gemeentebestuur van Zwalm heeft gelijktijdig twee schoolomgevingen heringericht langs de drukke gewestweg N46. Ook al liggen de scholen op 2 km van elkaar en is de ruimtelijke situatie van beide sterk verschillend, de procedures werden samen behandeld.
Met Moving Forward kunnen scholen op een snelle en efficiënte manier de veiligste en meest duurzame route digitaal in kaart brengen. Met een smartphone kunnen leerlingen zelf de verkeersknelpunten fotograferen die als input dienen voor de kaart.
In het centrum van Wervik liggen twee schoolomgevingen, van een lagere en een middelbare school. Beide buurten kregen vroeger bijzonder veel gemotoriseerd verkeer te verwerken, vooral van nietbestemmingsverkeer en grotendeels vanuit Frankrijk. “Met gerichte circulatieingrepen willen we de verkeersdrukte in de directe schoolomgevingen beheersbaar houden”, zegt Daevy Debeuf, beleidsmedewerker Stadsontwikkeling & Mobiliteit bij Stad Wervik.
In het project School-straten kijkt Hoogstraten met een kindvriendelijke bril naar de omgeving van haar acht basisscholen. Het project leidde al in drie schoolomgevingen tot aanpassingen. De herinrichting van een donker steegje tot een kleurrijke verbindingsweg met 3D-effecten is een mooi voorbeeld.
Het Sint-Antoniuscollege in Ronse deed een aanvraag voor de aanleg van een zebrapad en een zone 30 op de N57 vlakbij de school. Het dossier werd op de PCV besproken, maar na overleg is er gekozen voor andere snelheidsremmende oplossingen die de oversteekbaarheid verbeteren.
Met een nieuwe basisschool en chirolokaal in een verkeersveilige, aangename omgeving komt Binkom tegemoet aan de wensen van kinderen, ouders, buren en chiroleden.
Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.
Kinderen die fietsen naar scholen in de buurgemeenten hebben baat bij een grensoverschrijdende schoolroutekaart. Dat ondervond Siska Stockelynck, hoofd Technische Dienst in Koksijde.
Drie jaar geleden startte de Vrije Basisschool in Boven-Lo met een voetpool. De kinderen doopten de voetpool zelf om tot de "Wandelslang". Initiatiefneemster Vicky Dierckx, moeder van twee kinderen in de basisschool en projectmedewerker van Mobiel 21, licht toe.
Kinderen die te voet of met de fiets naar school komen zorgen voor minder autoverkeer en dus een veiligere schoolomgeving. Veel scholen organiseren daarom een voet- en fietspooling, waarbij kinderen in groep en onder begeleiding naar school fietsen of stappen. Maar hoe begin je nu aan zo'n voet- of fietspooling?
Sinds 1 september 2005 moet elke schoolomgeving als dusdanig worden afgebakend. Aan scholen gelegen op wegen met een hogere snelheidslimiet wordt de snelheid daardoor plaatselijk ingeperkt tot 30 km/u. "De ideale situatie blijft echter om scholen zo veel mogelijk in een 'echte' zone 30 onder te brengen voor een optimale veiligheid", waarschuwt Marc Broeckaert van het BIVV.
"Er is een grote nood aan veilige fietsroutes naar school" zegt Peter Hertog, gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen. "Daarom ontwikkelde de Provincie samen met de gemeenten Zelzate, Moerbeke, Wachtebeke, de scholen en de lokale politie een schoolroutekaart."
Het werkboek is geen snelle wonderen-catalogus ("Ik stop er een probleem in en er rolt een oplossing uit"). Het bevat wel alle elementen om de schoolomgeving grondig, integraal en op maat aan te pakken.
De Sint-Lutgardisschool is een lagere school met 320 leerlingen. Veel kinderen worden met de auto gebracht en afgehaald. De schoolpoort komt uit op een woonstraat met een kerk en een parochiecentrum. Hoe werd deze schoolomgeving aangepakt?
De omgeving van de basisschool De Linde in Nieuwerkerken (Aalst) werd onlangs grondig heringericht. Eén van de opvallendste wijzigingen is wellicht de keuze om de parkeerplaatsen vlak voor de schoolpoort op te offeren in ruil voor een aangenaam verkeersvrij pleintje.