Verfijn uw zoekopdracht
Het Vlaams Verkeerscentrum heeft een databank met gegevens over het wegverkeer op snelwegen en enkele primaire wegen in Vlaanderen. De ‘verkeersindicatoren’ zijn als open data beschikbaar voor steden en gemeenten. Ze kunnen bijvoorbeeld nuttig zijn als input voor het simuleren van verkeerseffecten.
De stadskernen van Hasselt en Genk liggen 15 km uit elkaar. In het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen vormen ze een "regionaalstedelijk gebied". De komende jaren willen beide steden hun ruimtelijke afstemming verzilveren in een nieuw gezamenlijk mobiliteitsplan.
Mortsel kampt al jaren met doorstromingsproblemen op de Antwerpsestraat. De chaos is regelmatig zo groot dat ook de bussen en trams op de vrije busbaan er hinder van ondervinden. Een nieuw proefproject met toeritdosering belooft verbetering.
Sinds 2015 werkt het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) aan een opendatabeleid. Ruwe mobiliteitsgegevens én analyses worden ter beschikking gesteld van iedereen die ze kan gebruiken. “Dankzij open data kunnen we gegevens snel en efficiënt uitwisselen met andere partijen”, zegt Bart Van Herbruggen, Departementaal Adviseur Kennisstrategie bij MOW.
Van eind oktober 2016 tot eind januari 2017 liep de eerste fase van het project ‘data-analyse verkeersongevallen’. Met dat project wil MOW onderzoeken in welke omstandigheden en op welke locaties het risico op ongevallen hoger is. Het is ook de bedoeling om meer zicht te krijgen op de bepalende factoren die tot ongevallen leiden, om daar een risicomodel voor op te bouwen.
In haar ‘Richtlijnenboek Mobiliteitseffectenstudies, mobiliteitstoets en mober’ verzamelde het Departement MOW Vlaamse kencijfers rond mobiliteit.
Het Departement MOW voert al sinds 1994 onderzoek uit naar het verplaatsingsgedrag van Vlamingen. In het Onderzoek Verplaatsingsgedrag (kortweg ‘OVG’) wordt onderzocht wanneer, waarom, van waar naar waar, waarmee, hoe, hoe ver en wie zich verplaatst in Vlaanderen.
MOW werkt aan het beschikbaar stellen van de gegevens van vaste fietstelpalen. Dit project is volop in ontwikkeling en wordt tegen eind 2018 afgerond. Door het centraliseren van fietsdata wil Vlaanderen in uitvoering van het Vlaams Fietsbeleidsplan het fietsbeleid beter onderbouwen en evalueren.