Verfijn uw zoekopdracht
Tijdens de strenge winter van vorig jaar doken er heel wat problemen op bij de organisatie van de winterdienst. Ilse Luypaerts, communicatieverantwoordelijke bij AWV geeft tips om het dit jaar beter aan te pakken.
Bij sneeuwval is het openbaar vervoer voor veel weggebruikers een ideaal alternatief. Chauffeurs laten hun auto gemakkelijker aan de kant staan en meer fietsers kiezen voor de bus. Het is dan ook essentieel dat maximale veiligheid voor het openbaar vervoer gegarandeerd wordt.
In ons klimaat zijn zout en pekel de meest efficiƫnte dooimiddelen. Strooien met droog zout is af te raden. Maar wanneer kies je voor nat zout en wanneer voor pekel?
Dendermonde heeft haar gemeentelijk strooiplan herwerkt. Tijdens de strenge winter 2009-2010 kwamen enkele tekortkomingen naar boven.
Alle partners op gebied van mobiliteit tijdens extreme winterse omstandigheden zaten onlangs rond de tafel om betere communicatieafspraken te maken en stelden daarvoor een "Winteractieprotocol" op.
Zo spectaculair vonden ze het zelf niet. "Onze fietspaden waren mooi vrijgemaakt, zoals tijdens andere winters."
Gladheid bestrijden gebeurt het best met een borstelwagen met pekelstrooier. Is de sneeuwlaag te dik, dan ruimt u beter eerst met de sneeuwschop. Zo raakt de borstel niet verzadigd door de sneeuw. Meteen nadat de sneeuw geruimd is, moet er gestrooid worden met pekel.
Sinds enkele jaren werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met automatisch aangestuurde zoutstrooiers. Na de update van oudere zoutstrooiers beschikt AWV over 180 zoutstrooiers die automatisch aangestuurd kunnen worden en voorzien zijn van een routebegeleiding voor de chauffeur.
In oktober 2011 organiseerden het Agentschap Wegen en Verkeer en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een aantal infosessies over de winterdienst. Daar werd ruim de tijd uitgetrokken voor vragen van lokale besturen. Op deze pagina leest u een aantal vragen en antwoorden uit de sessies.
Een winterplan is een beschrijving van de verschillende strooiroutes van de wegen in eigen beheer, inclusief de fietspaden. Een prioritair strooiplan beschrijft welke locaties en wegen voorrang krijgen bij het strooien in geval van hevige sneeuwval of zoutschaarste.
"Sinds vorig jaar strooien we niet meer automatisch op ons volledig grondgebied. Onder meer daardoor proberen we het probleem van zouttekort te vermijden." Dat zegt Heidi Steenbeke, Technische Coƶrdinator in Eeklo.