Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • "Maak een prioritair strooiplan op" - interview met Ilse Luypaerts
    Nummers | Winterdienst

    Tijdens de strenge winter van vorig jaar doken er heel wat problemen op bij de organisatie van de winterdienst. Ilse Luypaerts, communicatieverantwoordelijke bij AWV geeft tips om het dit jaar beter aan te pakken.

  • "Hou openbaarvervoerroutes sneeuwvrij"
    Nummers | Winterdienst

    Bij sneeuwval is het openbaar vervoer voor veel weggebruikers een ideaal alternatief. Chauffeurs laten hun auto gemakkelijker aan de kant staan en meer fietsers kiezen voor de bus. Het is dan ook essentieel dat maximale veiligheid voor het openbaar vervoer gegarandeerd wordt.

  • Zout of pekel?
    Nummers | Winterdienst

    In ons klimaat zijn zout en pekel de meest efficiƫnte dooimiddelen. Strooien met droog zout is af te raden. Maar wanneer kies je voor nat zout en wanneer voor pekel?

  • Dendermonde: rationeel strooien
    Nummers | Winterdienst

    Dendermonde heeft haar gemeentelijk strooiplan herwerkt. Tijdens de strenge winter 2009-2010 kwamen enkele tekortkomingen naar boven.

  • Geef uw zoutvoorraden door
    Nummers | Winterdienst

    Alle partners op gebied van mobiliteit tijdens extreme winterse omstandigheden zaten onlangs rond de tafel om betere communicatieafspraken te maken en stelden daarvoor een "Winteractieprotocol" op.

  • Verse sneeuw niet laten vastrijden
    Nummers | Winterdienst

    Zo spectaculair vonden ze het zelf niet. "Onze fietspaden waren mooi vrijgemaakt, zoals tijdens andere winters."

  • Hoe fietspaden vrijhouden?
    Nummers | Winterdienst

    Gladheid bestrijden gebeurt het best met een borstelwagen met pekelstrooier. Is de sneeuwlaag te dik, dan ruimt u beter eerst met de sneeuwschop. Zo raakt de borstel niet verzadigd door de sneeuw. Meteen nadat de sneeuw geruimd is, moet er gestrooid worden met pekel.

  • Zout besparen door automatische aansturing van zoutstrooiers (interview met Ilse Luypaerts)
    Nummers | Winterdienst

    Sinds enkele jaren werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met automatisch aangestuurde zoutstrooiers. Na de update van oudere zoutstrooiers beschikt AWV over 180 zoutstrooiers die automatisch aangestuurd kunnen worden en voorzien zijn van een routebegeleiding voor de chauffeur.

  • Vragen en antwoorden over de winterdienst
    Nummers | Winterdienst

    In oktober 2011 organiseerden het Agentschap Wegen en Verkeer en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde een aantal infosessies over de winterdienst. Daar werd ruim de tijd uitgetrokken voor vragen van lokale besturen. Op deze pagina leest u een aantal vragen en antwoorden uit de sessies.

  • Wat is het verschil tussen een winterplan en een prioritair strooiplan?
    Nummers | Winterdienst

    Een winterplan is een beschrijving van de verschillende strooiroutes van de wegen in eigen beheer, inclusief de fietspaden. Een prioritair strooiplan beschrijft welke locaties en wegen voorrang krijgen bij het strooien in geval van hevige sneeuwval of zoutschaarste.

  • "We willen absoluut een zouttekort vermijden" (interview over winterdienst in Eeklo)
    Nummers | Winterdienst

    "Sinds vorig jaar strooien we niet meer automatisch op ons volledig grondgebied. Onder meer daardoor proberen we het probleem van zouttekort te vermijden." Dat zegt Heidi Steenbeke, Technische Coƶrdinator in Eeklo.