Verfijn uw zoekopdracht
Gent legt voor de bouw van de duurzame Ecowijk Gantoise extra strenge parkeernormen op. De duurzaamheidsvoorwaarden werden verplicht via de verkavelingsvoorschriften.
Verschillende steden en gemeenten organiseren tegenwoordig infomarkten bij grotere mobiliteitsprojecten. Gent deed dat al drie keer. "Deze formule is een echte aanrader", zegt Ann Manhaeve.
In 2004 won Gent een internationale prijs voor haar lichtplan en de verlichting van de site Gras- en Korenlei. Aandacht voor sfeer wordt er gecombineerd met rationele keuzes om lichtvervuiling te vermijden.
Met Europese steun via het CIVITAS-project werkt de stad Gent aan een nieuwe website die alle informatie voor organisatoren van evenementen bundelt.
Gent bedacht een systematisch plan om alle bewoners in de binnenstad een fietsenstalling aan te bieden op loopafstand.
Met GentLevert wil Gent haar handelaars een innovatieve oplossing aanreiken en hun leveranciers garanderen dat ze ook in de toekomst snel en efficiënt zullen kunnen leveren in de binnenstad. Deze manier van stadsdistributie verhoogt bovendien de levenskwaliteit in de stad en het comfort van shoppers en passanten.
Gentse bedrijvenzones die moeilijk bereikbaar zijn met bussen van De Lijn kunnen zich aansluiten bij de vzw Max Mobiel. Hun werknemers kunnen dan shuttlebussen of dienstfietsen van de vzw gebruiken tegen een klein prijsje.
In Drongen werd de signalisatie op het bedrijventerrein grondig vernieuwd. De aanpassing kaderde in een pilootproject om verouderde economische locaties op te waarderen. Sinds de aanpassing is de weg zoeken er een koud kunstje.
Om in aanmerking te komen voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – de vroegere ‘bouwvergunning’ –, wordt elk ruimtelijk project aan de wettelijke voorschriften én aan de goede ruimtelijke ordening getoetst.
Eén van de speerpunten in het Vlaamse beleid rond stedelijke distributie is het gebruik van de binnenvaart. De Vlaamse overheid onderzoekt of de waterwegen meer ingezet kunnen worden voor de belevering van stedelijke omgevingen. Waterwegen en Zeekanaal NV en de Vlaamse Waterweg NV werken aan innovatieve en vernieuwende ideeën om hieraan bij te dragen.
In heel Vlaanderen zijn er "poorten" terug te vinden die de overgang van een snelheidslimiet van 70 naar 50 accentueren. Mobiliteitsbrief bezocht er vier en lijstte hun sterke en minder sterke punten op.