Verfijn uw zoekopdracht
Wie wil inzetten op duurzame mobiliteit – en dus fietsers – kan niet om goede fietsparkeervoorzieningen heen. “Fietsen worden steeds duurder, de vraag naar goede fietsenstallingen stijgt dan ook zienderogen”, zegt Jan Pelckmans, Vlaams fietsmanager.
De lokale overheden staan in voor de halte-accommodatie aan haltes van De Lijn. De Lijn biedt al jaren goedkopere halte-infrastructuur aan. Er is keuze tussen drie formaten schuilhuisjes.
Nieuwe of herbestemde bedrijven terreinen zijn steeds makkelijker bereikbaar voor wie er met de bus, de trein of de fiets heen wil. En dat is een goede zaak. Zo bijvoorbeeld ook in Wijgmaal (bij Leuven).
Het bedrijventerrein "Itterbeek" in Duffel werd onlangs met 8 ha uitgebreid. De bijgekomen zone draagt duurzaamheid op alle vlakken hoog in het vaandel. Op het vlak van mobiliteit houdt dat in dat fietsers en openbaarvervoergebruikers niet vergeten worden.
Mensen verleiden tot meer fietsgebruik en ketenmobiliteit promoten. Daartoe worden aan belangrijke mobiliteitsknooppunten fietspunten opgericht.
De fietspunten bestaan nu drie jaar, en we mogen gerust van een succes spreken. Sven Huysmans, directeur van FIETSenWERK, de overkoepelende organisatie van fietsondernemingen is optimistisch: "Ook de vooruitzichten voor 2010 zijn veelbelovend."
Als veel bezoekers zich duurzaam naar een evenement verplaatsen, wordt het evenement zelf aantrekkelijker en ondervinden de buurtbewoners en het lokale verkeer minder hinder. Daarom tien tips om de bereikbaarheid van evenementen in de gemeente te verbeteren.
Antwerpen wil bewoners die thuis te weinig plaats hebben veilige fietsenstallingen aanbieden op loopafstand. Zo wordt meteen ook het fietsgebruik aangemoedigd.
Gent bedacht een systematisch plan om alle bewoners in de binnenstad een fietsenstalling aan te bieden op loopafstand.
Soms kiezen fietsers voor alternatieven als ze hun fiets niet veilig kunnen stallen. Fietsdiefstalpreventie is dus een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid. Inwoners van Mechelen en Willebroek kunnen hun fiets sinds dit jaar extra beveiligen met een antidiefstalchip.
Hoe meer er gefietst wordt, hoe meer fietsen er gestald moeten worden. Een doordachte visie op fietsparkeervoorzieningen is daarom geen overbodige luxe. Dat kan in de vorm van een fietsparkeerplan.
In mei verscheen een vernieuwde versie van het vademecum fietsvoorzieningen. “Het vernieuwde vademecum heeft een breed draagvlak en hanteert duidelijke richtlijnen”, zegt Niels Janssen van het Agentschap Wegen en Verkeer.