Verfijn uw zoekopdracht
De richtlijnen voor mobiliteitseffectenrapporten (MOBER’s) zijn grondig vernieuwd. “We integreerden de nieuwe omgevingsvergunning en milieueffectenrapportering (m.e.r.). Ook de uitgebreide lijst van Vlaamse kengetallen is nieuw”, zegt Mark Thoelen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Mobiliteitseffectenstudies (MOBER's) onderzoeken de impact van een plan of een project op de mobiliteit nog voor het gerealiseerd is. We overlopen kort de belangrijkste basisbegrippen en verplichtingen.
Voor sommige projecten is een milieueffectrapportage (m.e.r.) én een Mobiliteitseffectenrapport (MOBER) nodig om een omgevingsvergunning aan te vragen. Maar meestal volstaat een van beiden. Veronique Smeets van het team Mer bij het Departement Omgeving verduidelijkt.
Een MOBER berekent mobiliteitseffecten op basis van kencijfers. Het nieuwe richtlijnenboek bevat een veel ruimer arsenaal van globale kerncijfers voor Vlaanderen.
In het vernieuwde ‘Richtlijnenboek MOBER’ staat een reeks praktische ‘methoden en technieken’. Ze zijn een leidraad voor iedereen die een MOBER maakt of de kwaliteit ervan beoordeelt.
Voor de aanleg van een nieuwe brug over het kanaal naar Charleroi liet De Vlaamse Waterweg een uitgebreide project-MOBER uitvoeren.
Gent legt voor de bouw van de duurzame Ecowijk Gantoise extra strenge parkeernormen op. De duurzaamheidsvoorwaarden werden verplicht via de verkavelingsvoorschriften.
Om in aanmerking te komen voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen – de vroegere ‘bouwvergunning’ –, wordt elk ruimtelijk project aan de wettelijke voorschriften én aan de goede ruimtelijke ordening getoetst.