Verfijn uw zoekopdracht
Anzegem offerde bij een doortochtherinrichting een 50-tal langsparkeerplaatsen op om brede voet- en fietspaden te kunnen aanleggen. Langs de gewestweg kwamen vier parkeerhavens met ongeveer hetzelfde aantal plaatsen om de parkeerdruk op te vangen.
Een parkeergeleidingssysteem is een systeem dat de reiziger naar parkeerplaatsen leidt. Parkeergeleiding kan statisch zijn, als alleen bewegwijzering wordt gebruikt, of dynamisch, als naast de bewegwijzering actuele informatie wordt aangeboden over het aantal beschikbare plaatsen en het systeem de reiziger naar een vrije parkeerplaats leidt.
De stad Genk is volop bezig met de herbestemming van oude mijnsites. Onder meer ook het terrein "C-Mine" in Winterslag.
Hoe meer er gefietst wordt, hoe meer fietsen er gestald moeten worden. Een doordachte visie op fietsparkeervoorzieningen is daarom geen overbodige luxe. Dat kan in de vorm van een fietsparkeerplan.
Soms kiezen fietsers voor alternatieven als ze hun fiets niet veilig kunnen stallen. Fietsdiefstalpreventie is dus een belangrijk onderdeel van het fietsbeleid. Inwoners van Mechelen en Willebroek kunnen hun fiets sinds dit jaar extra beveiligen met een antidiefstalchip.
Gent bedacht een systematisch plan om alle bewoners in de binnenstad een fietsenstalling aan te bieden op loopafstand.
Antwerpen wil bewoners die thuis te weinig plaats hebben veilige fietsenstallingen aanbieden op loopafstand. Zo wordt meteen ook het fietsgebruik aangemoedigd.
Wie wil inzetten op duurzame mobiliteit – en dus fietsers – kan niet om goede fietsparkeervoorzieningen heen. “Fietsen worden steeds duurder, de vraag naar goede fietsenstallingen stijgt dan ook zienderogen”, zegt Jan Pelckmans, Vlaams fietsmanager.
Brugge bedacht een oplossing voor het tekort aan fietsenstallingen bij evenementen.
Turnhout creëerde vorig jaar 100 extra fietsparkeerplaatsen op 9 verschillende plaatsen. Daarbij ging ook aandacht naar plaatsen voor buitenmaatse fietsen en bakfietsen.
Sint-Niklaas zet fietsdieven buiten spel met behulp van technologische middelen.
Mol pakte al heel wat mobiliteitsthema’s via participatietrajecten aan. Het meest recente grote participatieproject is dat rond de parkeerregeling in het centrum van Mol. Hiervoor stelde de gemeente een gebruikersgroep samen van 14 vrijwilligers.
Om de weg voor meer ITS-toepassingen, zoals dynamische parkeergeleiding, vrij te maken en de bestaande en toekomstige systemen ook maximaal op elkaar af te stemmen, is het aangewezen dat overheden hun verkeersdata openstellen (= "open data").
In 2013 startte Kortrijk een proefproject in het centrum met 30 shop&go-plaatsen. Vandaag telt de stad meer dan 500 dergelijke parkeerplaatsen. "Zowel de handelaars als bezoekers en bewoners reageren positief", zegt mobiliteitsambtenaar Bart Baeten.
Mobiliteitsdeskundigen buigen zich lang en diep over het lokaal parkeerbeleid. Terecht, want het draagt bij tot een leefbare stad of gemeente, een beter bereikbaar centrum en meer tevredenheid bij de inwoners.
De Sint-Lutgardisschool is een lagere school met 320 leerlingen. Veel kinderen worden met de auto gebracht en afgehaald. De schoolpoort komt uit op een woonstraat met een kerk en een parochiecentrum. Hoe werd deze schoolomgeving aangepakt?
De stad Beringen organiseerde een overleg met verenigingen, scholen en middenstanders om tot een gedragen parkeerconcept te komen. De doelgroepen worden ook betrokken bij de implementatie, de opvolging en de evaluatie van het parkeerbeleidsplan
Particuliere autodeelgroepen kunnen een vaste parkeerplaats krijgen voor hun deelwagen, als het kan voor de deur van een van de groepsleden of toch minstens in de onmiddellijke omgeving. De politie onderzoekt de aanvraag en geeft een advies aan het college van burgemeester en schepenen.
Mortsel heeft sinds 3 juni 2009 twee Cambiowagens. Intussen zijn er al meer dan dertig autodelers en overdag is de bezettingsgraad van de wagens hoog.
Op 15 jaar tijd is de binnenstad van Brugge omgevormd van een nakend verkeersinfarct tot een leefbaar centrum dat toch goed bereikbaar blijft. "De bus en de fiets hebben onze binnenstad gered", zegt burgemeester Patrick Moenaert.
"De ideeën van de kinderen hebben een duidelijke meerwaarde gegeven aan het ontwerp." Dat zegt Dries Henkens van de stad Mechelen naar aanleiding van de herinrichting van een dorpsplein.
Om het parkeerprobleem aan het station op te lossen, ging Grobbendonk creatief aan de slag met trage wegen en de gemeentelijke sporthal
Van alle Oost-Vlaamse gemeenten is Nazareth het verst gevorderd in heel de evaluatieprocedure van het mobiliteitsplan. "Misschien wel omdat ze zich al heel de procedure laten bijstaan door een studiebureau", zegt mobiliteitsbegeleider Lien Vrijders.
Sommige steden kiezen er bewust voor om hun parkeerbeheer in eigen handen te houden. Anderen zijn ervan overtuigd dat uitbesteden de beste oplossing is. Twee schepenen belichten voor- en nadelen van beide systemen. In deel 6 van het Vademecum Duurzaam Parkeerbeheer leest u meer over organisatie, exploitatie en beheer van parkeren.
Eind jaren '90 was er in het centrum van Mol een relatief groot parkeeraanbod. Zonder parkeersignalisatie durfde de extra verkeerscirculatie wel eens tot chaos te leiden. Daarom kwamen er enkele volwaardige randparkings en een parkeerlus.
Lange tijd was parkeren in Turnhout een groot probleem. Stilaan groeide er toch een breder draagvlak voor een reeks specifieke maatregelen. Die gaan in april 2008 van start.
Het correcte aantal parkeerplaatsen bepalen is vaak een moeilijke evenwichtsoefening. Het nieuwe Vademecum Duurzaam Parkeerbeleid biedt een aantal hulpmiddeltjes.
In haar ‘Richtlijnenboek Mobiliteitseffectenstudies, mobiliteitstoets en mober’ verzamelde het Departement MOW Vlaamse kencijfers rond mobiliteit.