Verfijn uw zoekopdracht
Op het fietscongres van 1 februari 2006 stelden minister Kris Peeters en minister Kathleen Van Brempt hun Vlaams fietsbeleid voor de komende jaren voor. Jaarlijks zal 60 miljoen euro worden geïnvesteerd in de aanleg van fietspaden.
In het kader van fietscomfort nam het vademecum ook vernieuwde richtlijnen op over fietshellingen, waaronder een aanbevolen hellingspercentage in relatie tot het te overbruggen hoogteverschil en aanbevelingen voor de breedte.
Om de aanleg van fietssnelwegen en andere fietsinfrastructuur van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) te stimuleren, heeft de Vlaamse Regering de subsidies voor fietsprojecten aangepast. Deze subsidies van het Vlaamse Gewest worden net als vroeger aangevuld met provinciale subsidies.
Op 12 maart werden enkele procedurele wijzigingen aan het Mobiliteitsbesluit doorgevoerd. In het verlengde van het Vlaams Fietsbeleidsplan zijn ook de subsidieregels voor fietsprojecten veranderd en uitgebreid. Daarmee wil de Vlaamse Regering de lokale overheden meer slagkracht geven om vlotter fietsinfrastructuur aan te leggen. Bedoeling is om zo het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk sneller te kunnen realiseren.
In afwachting van de realisatie van een kluifrotonde diende de gemeente Oostkamp bij de PCV een aanvraag in voor een nieuwe en veiligere fietsoversteek.
Een extra stuk fietspad van 300 meter in Retie zorgde voor een grote meerwaarde in een fietspadenproject. “De missing link maakt van de fietspaden tussen Retie en Mol een veilig aaneengesloten netwerk en biedt vandaag ook een grote toeristische meerwaarde voor onze gemeente’, aldus burgemeester Patrick Geuens.
MOW werkt aan het beschikbaar stellen van de gegevens van vaste fietstelpalen. Dit project is volop in ontwikkeling en wordt tegen eind 2018 afgerond. Door het centraliseren van fietsdata wil Vlaanderen in uitvoering van het Vlaams Fietsbeleidsplan het fietsbeleid beter onderbouwen en evalueren.
Vrijliggende fietspaden krijgen in de nieuwe lichtvisie altijd verlichting als ze functioneel gebruikt worden en op een fietsbare afstand van een kleinstedelijke kern liggen.
Op sommige stukken jaagpad - met aangepaste signalisatie - zijn speed pedelecs toegestaan. In de loop van 2018 zal De Vlaamse Waterweg nv deze aanpak evalueren en eventueel uitbreiden naar andere jaagpaden die ook fietssnelweg zijn.
Op basis van praktijksituaties onderzocht Fietsberaad Vlaanderen waar en volgens welke inrichtingsprincipes de fietser voorrang kan krijgen in een verkeersveilige omgeving. De resultaten zijn verwerkt tot een beslissingsboom om fietsers al dan niet voorrang te geven. Uiteraard blijft elke situatie specifiek. Op elke locatie moeten de parameters dan ook zorgvuldig afgewogen worden. Bij twijfel primeert steeds de verkeersveiligheid. Het onderzoek focuste op de kruising van lokale wegen en fietssnelwegen.
Het wegwerken van ‘missing links’ en de versnelde aanleg van fietsverbindingen in congestiegevoelige gebieden zijn belangrijke stimulansen om nog meer mensen op de fiets te krijgen voor woon-werkverkeer. Minister Ben Weyts: “We werken ook aan een hervorming van het subsidiesysteem waardoor strategische fietsprojecten voor 100% subsidieerbaar kunnen worden.”
Maar liefst 87 % van de in het ziekenhuis opgenomen fietsslachtoffers had een enkelvoudig fietsongeval, er zijn dus geen andere weggebruikers bij betrokken. Dat blijkt uit recente cijfers van het BIVV.
Fietslogo’s zijn niet opgenomen in het verkeersreglement, en hebben dus net als fietssuggestiestroken geen juridische basis. Het voordeel van dergelijke logo’s is dat ze goedkoop zijn, de zichtbaarheid van de fietser verhogen en de plaats op de rijbaan aanduiden.
Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is een mega-netwerk van ongeveer 11.700 km. Het grootste deel loopt over gewestwegen (3.800 km) én gemeentewegen (6.700 km). De realisatie van voldoende en veilige fietspaden van dat netwerk langs gemeentewegen kan een duwtje in de rug gebruiken. Daarom is vorig jaar het Fietsfonds in het leven geroepen.
Fietssuggestiestroken hebben geen juridisch statuut. Een fietssuggestiestrook is dus niet te vergelijken met een fietspad. Om die verwarring te vermijden, beveelt het vernieuwde vademecum fietsvoorzieningen aan om fietssuggestiestroken voortaan in okergeel aan te leggen, of in een afwijkend materiaal.
In mei verscheen een vernieuwde versie van het vademecum fietsvoorzieningen. “Het vernieuwde vademecum heeft een breed draagvlak en hanteert duidelijke richtlijnen”, zegt Niels Janssen van het Agentschap Wegen en Verkeer.
"Er is een grote nood aan veilige fietsroutes naar school" zegt Peter Hertog, gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen. "Daarom ontwikkelde de Provincie samen met de gemeenten Zelzate, Moerbeke, Wachtebeke, de scholen en de lokale politie een schoolroutekaart."
Op 29 mei werd in het Domein Puyenbroeck de "Thuisdag" georganiseerd, naar aanleiding van de 3000ste aflevering van de tv-serie "Thuis". Het evenement lokte 8600 bezoekers. Duurzame mobiliteit naar het domein werd gestimuleerd met een kleine attentie.
Omdat fietswegen niet vlakbij een rijweg liggen, maar in een eigen bedding, kunnen de fietsers niet meegenieten van de wegverlichting en van bestaande bewegwijzering. Bij het inrichten van een fietsweg moet er dus nagedacht worden over specifieke bewegwijzering en aangepaste verlichting.
Gladheid bestrijden gebeurt het best met een borstelwagen met pekelstrooier. Is de sneeuwlaag te dik, dan ruimt u beter eerst met de sneeuwschop. Zo raakt de borstel niet verzadigd door de sneeuw. Meteen nadat de sneeuw geruimd is, moet er gestrooid worden met pekel.
Zo spectaculair vonden ze het zelf niet. "Onze fietspaden waren mooi vrijgemaakt, zoals tijdens andere winters."
Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.
Eind jaren '90 was er in het centrum van Mol een relatief groot parkeeraanbod. Zonder parkeersignalisatie durfde de extra verkeerscirculatie wel eens tot chaos te leiden. Daarom kwamen er enkele volwaardige randparkings en een parkeerlus.
Het bedrijventerrein "Itterbeek" in Duffel werd onlangs met 8 ha uitgebreid. De bijgekomen zone draagt duurzaamheid op alle vlakken hoog in het vaandel. Op het vlak van mobiliteit houdt dat in dat fietsers en openbaarvervoergebruikers niet vergeten worden.
Voortaan worden alle kosten voor de aanleg van fietsbruggen en -tunnels door gemeenten boven of onder gewestwegen, gelegen op trajecten van het BFF, volledig vergoed. Het Vlaams Gewest wil op die manier een snelle realisatie van cruciale maar dure projecten in de toekomst ondersteunen.