Zoeken

Verfijn uw zoekopdracht

Zoeken

Inhoud

  • Goed om weten - Investeringen in fietsbeleid
    Nummers | Realisaties

    Op het fietscongres van 1 februari 2006 stelden minister Kris Peeters en minister Kathleen Van Brempt hun Vlaams fietsbeleid voor de komende jaren voor. Jaarlijks zal 60 miljoen euro worden geïnvesteerd in de aanleg van fietspaden.

  • Richtlijnen voor comfortabele fietshellingen
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

    In het kader van fietscomfort nam het vademecum ook vernieuwde richtlijnen op over fietshellingen, waaronder een aanbevolen hellingspercentage in relatie tot het te overbruggen hoogteverschil en aanbevelingen voor de breedte.

  • Nieuwe subsidieregeling voor fietsprojecten
    Nummers | Vernieuwd mobiliteitsbesluit

    Om de aanleg van fietssnelwegen en andere fietsinfrastructuur van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) te stimuleren, heeft de Vlaamse Regering de subsidies voor fietsprojecten aangepast. Deze subsidies van het Vlaamse Gewest worden net als vroeger aangevuld met provinciale subsidies.

  • Meer subsidies voor fietsinvesteringen op gemeentewegen
    Nummers | Vernieuwd mobiliteitsbesluit

    Op 12 maart werden enkele procedurele wijzigingen aan het Mobiliteitsbesluit doorgevoerd. In het verlengde van het Vlaams Fietsbeleidsplan zijn ook de subsidieregels voor fietsprojecten veranderd en uitgebreid. Daarmee wil de Vlaamse Regering de lokale overheden meer slagkracht geven om vlotter fietsinfrastructuur aan te leggen. Bedoeling is om zo het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk sneller te kunnen realiseren.

  • Oostkamp: dubbelrichtingsfietspad onder de E40
    Nummers | Provinciale Commissie Verkeersveiligheid

    In afwachting van de realisatie van een kluifrotonde diende de gemeente Oostkamp bij de PCV een aanvraag in voor een nieuwe en veiligere fietsoversteek.

  • Retie : Doortrekking fietspad vult missing link op
    Nummers | Kwaliteitszorg

    Een extra stuk fietspad van 300 meter in Retie zorgde voor een grote meerwaarde in een fietspadenproject. “De missing link maakt van de fietspaden tussen Retie en Mol een veilig aaneengesloten netwerk en biedt vandaag ook een grote toeristische meerwaarde voor onze gemeente’, aldus burgemeester Patrick Geuens.

  • Gegevens van fietstelpalen worden ontsloten
    Nummers | Mobiliteitsdata

    MOW werkt aan het beschikbaar stellen van de gegevens van vaste fietstelpalen. Dit project is volop in ontwikkeling en wordt tegen eind 2018 afgerond. Door het centraliseren van fietsdata wil Vlaanderen in uitvoering van het Vlaams Fietsbeleidsplan het fietsbeleid beter onderbouwen en evalueren.

  • Functioneel gebruik primeert voor verlichting vrijliggende fietspaden
    Nummers | Vernieuwde lichtvisie

    Vrijliggende fietspaden krijgen in de nieuwe lichtvisie altijd verlichting als ze functioneel gebruikt worden en op een fietsbare afstand van een kleinstedelijke kern liggen.

  • Speed pedelecs op jaagpaden
    Nummers | Fietssnelwegen

    Op sommige stukken jaagpad - met aangepaste signalisatie - zijn speed pedelecs toegestaan. In de loop van 2018 zal De Vlaamse Waterweg nv deze aanpak evalueren en eventueel uitbreiden naar andere jaagpaden die ook fietssnelweg zijn.

  • Waar fietsers voorrang geven op fietssnelwegen?
    Nummers | Fietssnelwegen

    Op basis van praktijksituaties onderzocht Fietsberaad Vlaanderen waar en volgens welke inrichtingsprincipes de fietser voorrang kan krijgen in een verkeersveilige omgeving. De resultaten zijn verwerkt tot een beslissingsboom om fietsers al dan niet voorrang te geven. Uiteraard blijft elke situatie specifiek. Op elke locatie moeten de parameters dan ook zorgvuldig afgewogen worden. Bij twijfel primeert steeds de verkeersveiligheid. Het onderzoek focuste op de kruising van lokale wegen en fietssnelwegen.

  • "We willen de kaap van 100 miljoen euro per jaar ronden"
    Nummers | Fietssnelwegen

    Het wegwerken van ‘missing links’ en de versnelde aanleg van fietsverbindingen in congestiegevoelige gebieden zijn belangrijke stimulansen om nog meer mensen op de fiets te krijgen voor woon-werkverkeer. Minister Ben Weyts: “We werken ook aan een hervorming van het subsidiesysteem waardoor strategische fietsprojecten voor 100% subsidieerbaar kunnen worden.”

  • Plaats zo weinig mogelijk paaltjes
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

    Maar liefst 87 % van de in het ziekenhuis opgenomen fietsslachtoffers had een enkelvoudig fietsongeval, er zijn dus geen andere weggebruikers bij betrokken. Dat blijkt uit recente cijfers van het BIVV.

  • Rechtsaf en rechtdoor vrij voor fietsers
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

  • Gebruik van fietslogo's
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

    Fietslogo’s zijn niet opgenomen in het verkeersreglement, en hebben dus net als fietssuggestiestroken geen juridische basis. Het voordeel van dergelijke logo’s is dat ze goedkoop zijn, de zichtbaarheid van de fietser verhogen en de plaats op de rijbaan aanduiden.

  • Fietsfonds als groeimiddel voor netwerkfietspaden
    Nummers | Investeren in fietspaden

    Het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk is een mega-netwerk van ongeveer 11.700 km. Het grootste deel loopt over gewestwegen (3.800 km) én gemeentewegen (6.700 km). De realisatie van voldoende en veilige fietspaden van dat netwerk langs gemeentewegen kan een duwtje in de rug gebruiken. Daarom is vorig jaar het Fietsfonds in het leven geroepen.

  • Fietssuggestiestroken voortaan breder en in okergeel
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

    Fietssuggestiestroken hebben geen juridisch statuut. Een fietssuggestiestrook is dus niet te vergelijken met een fietspad. Om die verwarring te vermijden, beveelt het vernieuwde vademecum fietsvoorzieningen aan om fietssuggestiestroken voortaan in okergeel aan te leggen, of in een afwijkend materiaal.

  • "Meer uniformiteit, comfort en veiligheid"
    Nummers | Vernieuwd vademecum fietsvoorzieningen

    In mei verscheen een vernieuwde versie van het vademecum fietsvoorzieningen. “Het vernieuwde vademecum heeft een breed draagvlak en hanteert duidelijke richtlijnen”, zegt Niels Janssen van het Agentschap Wegen en Verkeer.

  • Schoolroutekaarten: Veilige routes naar school, met tips
    Nummers | Samen werken aan fietsbeleid

    "Er is een grote nood aan veilige fietsroutes naar school" zegt Peter Hertog, gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Oost-Vlaanderen. "Daarom ontwikkelde de Provincie samen met de gemeenten Zelzate, Moerbeke, Wachtebeke, de scholen en de lokale politie een schoolroutekaart."

  • Wachtebeke en Lochristi: Duurzaam naar de Thuisdag in Domein Puyenbroeck
    Nummers | Duurzaam naar evenementen

    Op 29 mei werd in het Domein Puyenbroeck de "Thuisdag" georganiseerd, naar aanleiding van de 3000ste aflevering van de tv-serie "Thuis". Het evenement lokte 8600 bezoekers. Duurzame mobiliteit naar het domein werd gestimuleerd met een kleine attentie.

  • Licht en wegwijzers zijn essentieel
    Nummers | Fietswegen

    Omdat fietswegen niet vlakbij een rijweg liggen, maar in een eigen bedding, kunnen de fietsers niet meegenieten van de wegverlichting en van bestaande bewegwijzering. Bij het inrichten van een fietsweg moet er dus nagedacht worden over specifieke bewegwijzering en aangepaste verlichting.

  • Hoe fietspaden vrijhouden?
    Nummers | Winterdienst

    Gladheid bestrijden gebeurt het best met een borstelwagen met pekelstrooier. Is de sneeuwlaag te dik, dan ruimt u beter eerst met de sneeuwschop. Zo raakt de borstel niet verzadigd door de sneeuw. Meteen nadat de sneeuw geruimd is, moet er gestrooid worden met pekel.

  • Verse sneeuw niet laten vastrijden
    Nummers | Winterdienst

    Zo spectaculair vonden ze het zelf niet. "Onze fietspaden waren mooi vrijgemaakt, zoals tijdens andere winters."

  • Brochure: Kleinschalige verhardingen in publieke ruimten
    Nummers | Onderhoud

  • Verlichtingsarmaturen kiezen en inplanten: 10 tips
    Nummers | Verlichting

  • Merksplas - "Natuurlijk rijden er meer fietsers"
    Nummers | Fiets

    Merksplas gaf in haar mobiliteitsplan volop prioriteit aan de fiets. Ze gebruikte daarvoor de modules 10 en 13 van het mobiliteitsconvenant.

  • Mol - Randparkings maken deel uit van globale aanpak
    Nummers | Duurzaam parkeren

    Eind jaren '90 was er in het centrum van Mol een relatief groot parkeeraanbod. Zonder parkeersignalisatie durfde de extra verkeerscirculatie wel eens tot chaos te leiden. Daarom kwamen er enkele volwaardige randparkings en een parkeerlus.

  • Multimodaliteit troef in Duffel
    Nummers | Bedrijventerreinen

    Het bedrijventerrein "Itterbeek" in Duffel werd onlangs met 8 ha uitgebreid. De bijgekomen zone draagt duurzaamheid op alle vlakken hoog in het vaandel. Op het vlak van mobiliteit houdt dat in dat fietsers en openbaarvervoergebruikers niet vergeten worden.

  • 100% subsidie voor ongelijkvloerse kruisingen
    Nummers | Vernieuwd mobiliteitsbesluit

    Voortaan worden alle kosten voor de aanleg van fietsbruggen en -tunnels door gemeenten boven of onder gewestwegen, gelegen op trajecten van het BFF, volledig vergoed. Het Vlaams Gewest wil op die manier een snelle realisatie van cruciale maar dure projecten in de toekomst ondersteunen.